تفاوت چیلر و مینی چیلر

خانه » تفاوت چیلر و مینی چیلر

تفاوت چیلر و مینی چیلر

چیلر بهتر است یا مینی چیلر؟ از لحاظ قیمت و میزان مصرف برق بهتر است در پروژه ها از چیلر مرکزی استفاده کنیم یا مینی چیلر ؟ ما در نسیم سرویس در ادامۀ مقالات مقایسه ایِ سیستم های تهویه مطبوع سعی داریم به سؤالات فوق که از جمله چالش های اساسی کارفرمایان در زمان خرید است، پاسخ دهیم. با ما در تفاوت بین چیلر و مینی چیلر همراه باشید.

این روزها در بسیاری از ساختمان های مسکونی و اداری از ترمینال یونیت هایی بنام فن کویل به اقتضای فضاهای هر واحد از ساختمان، جهت سرمایش و گرمایش محیط داخلی استفاده می گردد. یونیت هایی که در فصل گرما با آب سرد و در فصل سرما با آب گرمِ در گردش تغذیه شده و دمای مطلوبِ مورد نیاز را ایجاد می کنند. اما همواره یکی از چالش های اساسی در اجرای چنین طرحی، این است که آب سرد فن کویل ها از طریق یک سیستم مرکزی (چیلر) تأمین شود یا به صورت مستقل برای هر واحد سیستم مجزایی (مینی چیلر) پیش بینی گردد. در این مقاله به تفاوت ها، مزایا و معایب این دو سیستم پرداخته شده و با مقایسه ای عینی نتیجه خواهیم گرفت که کدام گزینه می تواند انتخاب مناسب تری باشد. اما، پیش از آن چگونگی عملکرد فن کویل، چیلر و مینی چیلرها را به اختصار تعریف خواهیم کرد.

آشنایی با ساختار فن کویل یا فن کوئل

فن کویل همان طور که از نامش پیداست، از دو مؤلفه اصلی یعنی فن دمنده و مبدل حرارتی (کویل) تشکیل شده است که با فیلتر و یک مدار کنترلی ساده ترکیب می شوند. در واقع، فن کویل عضوی از یک سیستم HVAC به شمار می رود که در فصل گرما، آب سرد تولیدی توسط چیلر یا مینی چیلر و در فصل سرما، آب گرم تولیدی توسط دیگ یا پکیج، درون لوله های کویلِ آن به گردش در آمده سپس جریان هوای ورودی به یونیت با عبور از روی کویل، تغییر دما پیدا می کند. در نهایت با دمیده شدن هوای خروجی از کویل به درون اتاق، دمای مورد نظر در محیط حاصل می گردد.

آشنایی با ساختار چیلر

چیلر به دستگاهی گفته می شود که بوسیله یک سیکل ترمودینامیکی (تراکمی بخار یا جذبی)، گرمای جریانی بنام مبرد را از طریق یک مبدل حرارتی (کندانسور) دفع کرده و با به گردش درآوردن آن درون مبدل حرارتیِ دیگری (اواپراتور)، آب سرد تولید می کند. در واقع چیلر گرما را از محیطی (آب) گرفته و به محیط دیگری (آب یا هوا) منتقل می کند.

ساختار مینی چیلر

مینی چیلر (Mini chiller) تعریف علمی و مطلقی ندارد، اما همان طور که از نامش پیداست، چیلری کوچک با ظرفیت محدود (معمولاً کمتر از ۱۰ تن تبرید) می باشد. مینی چیلر در دسته چیلرهای تراکمی بخار قرار می گیرد که بواسطه اهمیت راه اندازی و بهره برداری آسان از سیستم های HVAC، کندانسور آن ها عموماً از نوع هوا خنک و به شکل یکپارچه طراحی و تولید می شود. ضمن آنکه غالباً در مینی چیلرها از کمپرسورهای اسکرال و بعضاً روتاری برای پمپاژ جریان مبرد استفاده می گردد.

مقاله قبلی

کاربرد مینی چیلر

مقاله بعدی

نحوه نگهداری و تعمیر چیلر

شروع به تایپ کنید تا پست های مورد نظر خود را ببینید.