بلاگ, خدمات تعمیرات

راهنمای جابجایی داکت اسپلیت

جابه جایی داکت اسپلیت

ممکن است که نیاز به جابجایی داکت اسپلیت داشته باشید و بخواهید آن را در مکانی دیگر نصب کنید یا شاید مشکلی برای کولر گازی شما به وجود آمده است که بخواهید آن را برای تعمیر بفرستید. اما نکته‌ای که بسیار مهم است نحوه‌ی جمع کردن و انتقال دستگاه است که می‌توانید با آموزش مناسب بیاموزید که چطور می‌توانید این کار را به خوبی انجام دهید. در صورتی که هنگام تعمیر و یا جابجایی داکت اسپلیت اقدامات لازم را انجام ندهید باعث می‌شود که گاز داخل سیکل از بین برود و شما مجبور خواهید بود که دوباره آن را شارژ کنید تا گاز از دست رفته باز گردد این کار برای شما هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت. بر همین اساس خوب است که پیش از فرایند کار گاز را داخل کندانسور جمع کنید تا در زمان نصب کولر گازی بعد از تعمیرات کولر گازی و انتقال آن بتوانید به خوبی و آسانی از آن استفاده کنید.

جابجایی داکت اسپلیت یا پمپ دان کردن کولر گازی

در واقع منظور از پمپ دان کردن به فرایند ذخیره کردن یا جمع کردن کلیه مبرد یا گاز داخل لوله‌ها در داخل کندانسور گفته می‌شود.

در چه صورتی باید اسپلیت را جابجا کرد؟

معمولا زمانی شما نیاز خواهید داشت که داکت اسپلیت خود را جمع کنید که بخواهید آن را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنید یا اینکه موتور داکت اسپلیت خراب است و نیاز به تعمیر دارد و باید حتما آن را به تعمیرگاه ببرید در این شرایط باید گاز داخل دستگاه را جمع کنید سپس پروسه تعمیر و جابجایی اسپلیت را انجام دهید.

پروسه جابجایی داکت اسپلیت

  1. جابجایی کولر گازی از طریق پمپ تخلیه
  2. جابجایی واحد خارجی بدون استفاده از دستگاهی خاص

جابجایی کولر گازی از طریق پمپ تخلیه

برای جابجایی و انتقال دادن دستگاه اسپیلت نیاز به گیج و پمپ تخلیه دارید. زمانی که قصد جابجایی و انتقال دستگاه را دارید می‌بایستی گاز موجود در کولر را جمع کنید تا در هنگام جابجایی یا تعمیرات کولر گازی بتوانید مجدداً از دستگاه استفاده کنید. نخستین گام این است که دستگاه را حالت سرمایش روشن کنید سپس به مدت 15 دقیقه منتظر بمانید تا سیکل تبرید تمام شود. سپس درپوش شیر سرویس که بیرون و روی کندانسور است را باز کنید. شلنگ آبی گیج را تا آخر ببندید و به شیر سوزنی لوله برگشت شیر سرویس وصل کنید.

متصل کردن شلنگ به لوله سوزنی

برای انجام چنین فرایند لازم است که یک دسته آچار آلن در سایز‌‌های مختلف در اختیار داشته باشید.

محکم کردن شیلنگ گیج به شیر سوزنی

برای انجام چنین اقداماتی با کمک گرفتن از آچار آلن، شیر رفت را به آرامی و آهسته ببندید در این حالت به صفحه آبی گیج توجه کنید در این حالت مشاهده می‌کنید که عقربه‌ها به سمت پایین می‌روند.

نمایشگر صفحه گیج

برای اینکه می‌خواهید شیر رفت را ببندید. هنگامی که درجه گیج به 10 Psi رسید می‌بایستی شیر رفت را تا آخر ببندید. در مرحله بعدی به تدریج شروع به بستن شیر سرویس لوله برگشت که همان لوله ضخیم است کنید. البته با توجه به عقربه آماده بستن شیر برگشت و خاموش کردن دستگاه باشید. زمانی که فشار به درجه زیر صفر رسید در این هنگام می‌توان گفت که دستگاه در حالت وکیوم قرار گرفته است که باید شیر برگشت را بسته باشید. همچنین دستگاه نیز باید در همان لحظه خاموش شود. در این مرحله نیز با کمک گرفتن از آچار لوله‌ای کندانسور و اواپراتور را باز کنید و اتصالات موجود به دستگاه را جدا کنید.

باز کردن لوله‌ها و سیم‌ها از پنل خارجی

پس از پروسه‌ی باز کردن لوله‌ها و سیم برق لازم است که اتصالات پنل خارجی را نیز باز کرده و سپس جابجایی را انجام دهید.

جابجایی واحد خارجی بدون استفاده از دستگاهی خاص

با رعایت تمامی موازین ایمنی همچنین دنبال کردن تمامی مراحل فوق از طریق آچار آلن می‌توانید گاز مبرد را در واحد خارجی دستگاه جمع‌آوری و نگهداری کنید. در این خصوص نیز بهتر است از یک متخصص و کارشناس مجرب و کارا کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند. زیرا برخی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات و آگاهی لازم از میزان ظرفیت دستگاه همچنین طول لوله کولر گازی، برای انجام این کار به زمان زیادی نیاز دارند تا بتوانند گاز دستگاه را به صورت متوسط و تقریبی جمع‌آوری و ذخیره کنند.

در نتیجه نیز عملکرد این روش نیز می‌تواند خسارات و آسیب‌های غیر قابل جبرانی را ایجاد کند. بهتر است برای این کار به مدت 15 دقیقه دستگاه را روشن کنید. در مرحله‌ی بعدی با باز کردن درپوش شیر سرویس، شیر سرویس رفت را کامل بسته و به مدت 30 ثانیه نیز منتظر بمانید تا شیر سرویس برگشت را توسط آچار آلن کامل بسته سپس بعد از بستن هر دو شیر سرویس، اسپیلت را خاموش کنید.

نکته مهم برای جابه جایی داکت اسپلیت

روشن ماندن بیش از اندازه دستگاه بعد از بستن هر دو لوله کار خطرناک و غیر ایمنی است که امکان آسیب یا صدمه به خود و دستگاه وجود دارد. بهتر است هر زمان که می‌خواهید این کار را انجام دهید با یک نیروی کمکی این کار را انجام دهید تا در هنگام جمع‌آوری گاز و بستن شیر، اسپیلت را خاموش کند. در پایان نیز نوبت به باز کردن یونیت خارجی از لوله‌های ارتباطی با پایه فلزی می‌رسد. نکته‌ی بسیار مهمی که وجود دارد این است که برای نگهداری یونیت خارجی می‌بایستی حتما آن را به صورت عمودی و ایستاده قرار دهید.

برداشتن واحد داخلی از روی دیوار برای جابه جایی داکت اسپلیت

نخستین اقدامی که می‌توانید انجام دهید این است که در ابتدای امر اسپیلت را خاموش کنید، سپس آن را از برق بکشید و با استفاده از یک انبردست واحد داخلی را از دیوار جدا کنید. لوله مسی رفت را از طریق آچار آلن کاملاً ببندید. در زیر محل اتصال سطل قرار دهید تا قطرات آب که ممکن است از کولرگازی خارج شود زمین را خیس نکند.

جدا کردن پنل داخلی برای جابه جایی داکت اسپلیت

در این صورت می‌توانید با روشن کردن دستگاه آن هم به مدت چند دقیقه منتظر بمانید تا گاز آن تمام شود، سپس بعد از تخلیه کامل گاز با گوش دادن به صدای کمپرسور می‌توانید صدای دستگاه را نسبت به حالت گاز کمی تغییر می‌کند. در مرحله‌ی بعدی شیر لوله برگشت گاز را کاملاً ببندید، سپس اسپیلت را خاموش کنید. در زمان جدا شدن قطعات واحد خارجی و هنگام برداشتن واحد داخلی توجه کنید که لوله‌های مسی آسیبی نبینند و گرد و خاک و اجسام خارجی داخل لوله‌ها نشوند، برای این منظور لازم است که درپوش لوله‌ها را محکم ببندید. در زمان جمع‌آوری اجزای واحد داخلی، دیگر اتصالات و قطعاتی را که در معرض ورود اجسام خارجی و گرد و خاک هستند محافظت کنید، همچنین برای نگهداری و انتقال لوله‌ها آن‌ها را به شکل حلقه در بیاورید.