بلاگ, خدمات تعمیرات

کمپرسور داکت اسپلیت نسیم سرویس

کمپرسور داکت اسپلیت

امروزه یکی از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی پر طرفدار داکت اسپلیت می‌باشد. آشنایی با داکت اسپلیت و اجزای آن از جمله مواردی است که در مقالات گذشته در سایت مایسا برای شما شرح داده ایم. همانطور که گفتیم  یکی از اجزای داکت اسپلیت کمپرسور آن می باشد. اکنون در این مقاله قصد داریم در مورد انواع کمپرسور داکت اسپلیت صحبت کنیم اما پیش از آن باید به سوال شما در خصوص اینکه کمپرسور داکت اسپلیت چیست پاسخ دهیم، پس با نسیم سرویس در این مقاله همراه باشید.

کمپرسور داکت اسپلیت چیست ؟

کمپرسور یا متراکم کننده وسیله ای است جهت متراکم کردن و افزایش فشار انواع گازها در سیکل تبرید تراکمی. در واقع اصلی ترین قسمت یک سیکل تبرید و قلب آن کمپرسور می باشد. کمپرسور دارای یک لوله مکش (Suction) و یک لوله رانش (Discharge)  می باشد و در درون کندانسور (یونیت خارجی ) قرار می گیرد.

کمپرسور یکی از گران قیمت ترین قطعات در داکت اسپلیت است که در صورت بروز هر گونه مشکل در آن هزینه ی سنگینی جهت تعمیر و تعویض آن باید بپردازید. تعمیر کمپرسور کار هر کسی نیست. بهتر است تعمیر آن را به دست نیروهای متخصص و حرفه ای بسپارید و همچنین در صورتی که مشاهده کردید داکت اسپلیت باد گرم می‌زند بهتر است سریعا آن را خاموش کنید تا کمپرسور با مشکل جدی روبه رو نشود و هزینه سنگینی به بار آورد.

انواع کمپرسور داکت اسپلیت از نظر برق ورودی

  • کمپرسور های تک فاز

کمپرسور های تا ظرفیت ۴۲۰۰۰ بسته به حداکثر ظرفیت فیوز محل نصب و نوع موتور قابل مصرف می باشند.

  • کمپرسور های سه فاز

معمولا داکت اسپلیت های با ظرفیت ۴۸۰۰۰ و بیشتر به دلیل محدودیت ظرفیت فیوز محل نصب تنها به صورت سه فاز قابل ارائه می باشند. هرچند داکت اسپلیت های با ظرفیت ۳۶۰۰۰ و ۴۲۰۰۰ نیز بعضا به صورت سه فاز موجود هستند. همچنین در صورت نیاز ضروری داکت اسپلیت های ۴۸۰۰۰ اینورتر تک فاز نیز بعضا موجود می باشند.

انواع کمپرسور داکت اسپلیت از نظر عملکرد

1. کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال نام دیگر آن کمپرسور حلزونی می باشد که یکی از جدید ترین نوع کمپرسور های داکت اسپلیت می باشد. این نوع کمپرسور که با نام مارپیچی نیز شناخته می شود. که یکی از مارپیچ های آن به صورت متحرک و دیگری به صورت ثابت می باشد.

حرکت مارپیچ ( حلزون ) متحرک منجر به متراکم سازی گاز می شود. بیشترین بازده در میان انواع کمپرسور ها متعلق به کمپرسور های اسکرال می باشد. البته از این مدل بیشتر در ظرفیت های بالای ۲۴۰۰۰ استفاده می شود. از مهم ترین ویژگی این کمپرسور ها می توان به عمر بسیار بالای آنها اشاره نمود.

2. کمپرسور روتاری

در این نوع کمپرسور، تیغه های آن 360 درجه چرخش دارند، که منجر به گردش و فشرده سازی گاز داکت اسپلیت می شود. این مدل از کمپرسور ها معمولا قابلیت استفاده در مناطق شمال غرب، غرب و شمال ایران را دارند. مصرف برق این کمپرسور ها از مدل های پیستونی کمتر و از کمپرسور های اسکرال بیشتر می باشد.

این مدل از کمپرسور ها بیشترین کارایی را در ظرفیت های ۲۴۰۰۰ و ۳۰۰۰۰ داکت اسپلیت دارند و استفاده از آن ها در ظرفیت های بالاتر جنبه ی اقتصادی داشته و در ظرفیت های بالا تر ترجیحا باید از کمپرسور اسکرال استفاده نمود. اغلب داکت اسپلیت های وارداتی از این نوع کمپرسور استفاده می کنند.

3. کمپرسور پیستونی

از اولین کمپرسور ها می توان به کمپرسور های پیستونی اشاره کرد. در این نوع کمپرسور ها، عملیات فشرده سازی از طریق سیستم پیستون سیلندر انجام می گیرد. سیستم پیستون سیلندر عملکردی مشابه سیلندر خودرودارد. به گونه ای که با هر بار رفت و برگشت پیستون مقداری از مبرد که در مخزن موتور وجود دارد به داخل سیلندر مکیده می شود.

مصرف برق این نوع کمپرسور بسیار بالا می باشد. از این رو داکت اسپلیت هایی که این نوع کمپرسور در ان ها به کار رفته است هزینه های زیادی را به دوش مصرف کننده بر جای می گذارد.

انواع کمپرسور داکت اسپلیت از نظر مصرف برق

1. کمپرسور اینورتر

از کم مصرف ترین نوع کمپرسور ها می توان کمپرسور اینورتر را نام برد که دارای تکنولوژی دور متغیر می باشد. از جمله مشکلات رایج در این مدل از کمپرسور ها حساسیت برد به نوسانات کوچک برق می باشد. به دلیل عدم وجود لوازم یدکی حساسی مانند برد الکترونیکی دستگاه اینورتر مصرف کننده معمولا با مشکلات جدی در حوزه خدمات پس از فروش مواجه می شود.

2. کمپرسور شبه اینورتر

این مدل از کمپرسور تنها در موقع استارت در چند پله وارد پیک مصرف می شود. معمولا این مدل از کمپرسور روی کاغذ عملکرد خوبی دارد اما در عمل خیلی نتایج خوبی در آن ثبت نشده است.

3. کمپرسور دور ثابت

از پرمصرف ترین کمپرسور های داکت اسپلیت، کمپرسور دور ثابت می باشد. زیرا این نوع کمپرسور ها یا خاموش اند یا روشن، از این در هنگام استارت اولیه مصرف برق به شدت بالایی دارند. از انواع کمپرسور های دوثابت کمپرسور دورثابت پیستونی می باشد که مصرف برق ان به قدری بالا می بشد که فقط برای منطق گرمسیر که تعرفه برق کمتری دارند توصیه می شود. از دیگر انواع کمپرسور های دوثابت روتاری و اسکرال می باشد که کمپرسور دورثابت روتاری به دلیل بازده کمتر نسبت به اسکرال ، مصرف برق و استهلاک بیشتری دارند.